
Hoe lang blijf jij doorrijden?
Vandaag wil ik van jullie weten; hoe lang blijf jij doorrijden? De meesten van ons hebben een auto. Nu ben ik benieuwd hoe jullie tegen dit onderwerp aan kijken.
Hoe lang blijf jij doorrijden?
Ik vraag jullie vandaag; hoe lang blijf jij doorrijden? De meesten van ons hebben een auto. Sommigen van ons een nieuwe, anderen een tweedehands auto. Beiden helemaal prima, want iedereen heeft zijn eigen prioriteiten. Nu heb ik zelf een tweedehandsauto van 9 jaar oud, weinig kilometers op de teller toen ik hem kocht voor zijn leeftijd.
Leestip: 30.000 euro spaarmeter!
Nog elke dag ben ik erg blij met mijn auto, zeker in deze tijden geeft het gewoon veel extra vrijheid. En ik ben gek op vrijheid! Ineens vroeg ik mij af; hoe lang blijf jij doorrijden met je auto? Wanneer komt voor jullie als lezers het moment dat je denkt; en nu is het tijd voor een andere auto!
Is dat wanneer je auto een bepaalde leeftijd bereikt? Wanneer hij een bepaald aantal kilometers gereden heeft, of ligt dat er puur aan wat voor kosten eraan zitten te komen voor je auto? Als het aan de kosten ligt. Wat is dan voor jou het grensbedrag waarvan je zegt; nu wordt het mij teveel en neem ik een andere?
Zelf heb ik hier natuurlijk geen ervaring mee, dus ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen! Mijn auto doet het overigens helemaal prima en daar verwacht ik nog wel een tijdje mee door te kunnen rijden. Maar ik vroeg mij zo af wanneer andere mensen de beslissing nemen om over te stappen naar een andere auto, vandaar dit artikel met mijn vraag!
Wanneer je een andere auto koopt, kies jij dan voor een tweedehands, of toch liever een hele nieuwe en waarom? Beiden kan ik begrijpen. Wanneer je veel kilometers moet maken voor je werk, haal je denk ik meer plezier uit een nieuwe auto, want hoe meer kilometers, hoe meer onderhoud. Maar wanneer je niet zoveel kilometers maakt voor je werk, of zelfs alleen een auto nodig hebt voor privé, snap ik weer prima dat je geen nieuwe neemt omdat je het geld er dan niet uit haalt. Zo denk ik er tenminste over 😉
Kortom; Wat bepaalt wanneer jij een andere auto koopt? Ik ben benieuwd naar jullie redenen en reacties!
Dertien jaar geleden heb ik een hele goedkope 2e handsauto gekocht, binnen een jaar was die afgeschreven. In die zin dat de kosten die er aan kwamen meer waren dan ik er voor betaald had. Toen heb ik een goedkope nieuwe auto gekocht waarvoor ik nog 1k voor de oude auto kreeg bij inruil. Deze heb ik 10 jaar in gereden, waarbij ik de laatste jaren vaak relatief hoge kosten aan had. De auto moest voor APK, kwam hij niet doorheen tenzij ik er weer veel geld in pompte. Man en ik waren al afgesproken dat dat niet de moeite meer waard was, dus toen om een andere gekeken. En dat is een jonge 2e handsauto geworden. Waar ik hopelijk nog veel plezier aan ga beleven zonder al te veel kosten.
Met je titel van dit topic dacht ik dat je bedoelde hoe lang je bleef doorrijden tot je weer “moet” tanken.
Jammer dat je zo’n pech had met je auto! Maar wel idioot hoge kosten als hij meer onderhoudskosten kreeg dan de aanschafprijs, heel begrijpelijk dat je toen een andere genomen hebt!
Mijn toen nieuwe auto is nu 13 jaar oud en heeft ongeveer 67.000 km op de teller staan, niet veel want ik rijd inderdaad weinig, woon in de buurt van mijn werk en werk nu al een jaar thuis. Toen mijn auto 9 jaar oud was, kreeg ik het gevoel dat ik mijn auto zou moeten inruilen omdat ik dan nog genoeg voor mijn auto zou terug krijgen. Gevoel ging weg en inmiddels is mijn auto dus 13 jaar oud. Wat nu wel gebeurd is dat dingen vervangen moeten worden, want oud/slijtage. Is dat het waard met een auto van 13 jaar? In theorie zou ik nog lang in deze auto kunnen blijven rijden, want weinig kilometers, maar gaat dat opwegen tegen eventuele reparatiekosten? Ik weet het nog niet. Zolang ik vanuit huis werk, koop ik geen andere auto. Wanneer ik weer naar mijn werk etc. kan rijden en na onderhoudsbeurt/apk dit jaar ga ik pas overwegen of ik mijn auto wel of niet vervang. En dan hangt het van het aanbod van tweedehands auto’s af of ik nieuw of tweedehands ga kopen.
Wat goed dat je gevoel dan op tijd weggegaan is, zo zie je maar dat hij dan toch nog heel lang mee kan. Het is altijd een afweging inderdaad of je het de kosten waard vindt. Wel fijn dat de aankoop nu nog niet gedaan hoeft te worden omdat je thuis werkt.
Pfoe, daar is niet 1,2,3 een eenduidig antwoord op te geven. Is ook zo afhankelijk van het type auto wat je hebt. Momenteel rij ik een wat grotere oude Volvo, met net boven de 200.000 op de teller. Technische staat is prima (groot onderhoud recent gedaan, zelf alleen nog nieuwe remmen erop gezet), waarde is nihil en doorrijden tot ruim boven de 300.000 is bij dit type auto niet onwaarschijnlijk. Juist omdat er zo goed als geen afschrijving is en de waarde laag, rij ik hiermee totdat er echt iets groots gerepareerd moet worden. Dat kan 2 jaar zijn, kan ook 5 jaar zijn. Maakt in principe niet uit, hij gaat dan in ieder geval weg.
Als je een wat nieuwere 2e hands auto rijdt, moet je wel kijken wanneer groot onderhoud eraan zit te komen en hoe hard de afschrijving gaat. Dan kom je nog weleens eerder op het punt dat inruil voordeliger wordt dan ermee door blijven rijden. De auto na deze Volvo zal hoogstwaarschijnlijk volledig elektrisch zijn, dus dan moet je ook incalculeren wanneer een accupakket moet worden vervangen (bij 2e hands).
De andere auto is een semi-klassieker. Die behoudt momenteel zijn waarde, echter zal die op den duur ook ingeruild worden voor een plug-in hybride. Belangrijk bij deze auto is dat hij goed onderhouden blijft, anders gaat de waarde dalen. Kosten zitten dus vooral in het onderhoud, niet in de afschrijving.
Heerlijk dat je auto al zo lang mee gaat!
We rijden toevallig ook in een (bijna) 9 jaar oude auto. Een Opel Ampera uit 2012. Een fijne auto die 70 op elektriciteit rijdt voordat de benzinemotor aanslaat. Een vol hybride heet dat geloof ik. Voor ons de perfecte keuze omdat we zelden een grotere afstand rijden dan 70km. We tanken daarom maar twee keer per jaar! De rest van het jaar rijden we op eigen opgewekte zonne energie en kost het vervoer ons niets.
De auto kochten we tweedehands uit de lease met dus al aardig wat kilometers op de teller. Daardoor was de aankoopprijs erg goed. Omdat deze auto in feite twee motoren heeft (elektrisch en verbranding) kunnen deze kilometers echter ruwweg door twee gedeeld. We rijden er nu 3 jaar mee rond, naar volle tevredenheid.
Ik bepaal de keuze voor een nieuwe(re) auto altijd rationeel door kostenafweging. Mijn ervaring is dat na ongeveer 13 jaar of 300000 km een auto meer geld gaat kosten aan (groot) onderhoud waardoor inruil interessant wordt. De auto is dan eigenlijk economisch afgeschreven.
De opkomst van de elektrische auto is wat mij betreft wel een absolute game changer. Zodra er betaalbare occasions op de markt komen met voldoende actieradius denk ik dat ik sneller overstag ga. Niet alleen vanwege het rijplezier (elektrisch rijden is waanzinnig gaaf) maar ook vanwege de geringe onderhoudskosten van e-auto’s.
Grappig dat jullie auto ook bijna 9 jaar oud is! En wat lekker dat jullie auto bijna niks kost op gebied van tanken/ opladen! Leuk dat je je ervaring deelt over het aanschaffen van een andere auto! Zelf hou ik ook elektrisch in mijn achterhoofd. Het rijdt inderdaad heerlijk (heb kort een leenauto gehad die elektrisch was, omdat de mijne nog niet klaar stond door een foutje van de garage). We zullen zien wat de toekomst brengt!
Wij hebben vorig jaar onze auto ingeruild. Hij had net geen 300.000 km gereden en was 14 jaar oud (ford focus station). Er kwamen een aantal reparaties aan en omdat ik een auto nodig had/heb voor mijn werk (gek he, nu ineens niet meer omdat nagenoeg alles thuis ook blijkt te kunnen) wil ik zeker weten dat de auto mij niet laat staan.
Ik rijd -normaal gesproken- zo’n 35.000 km per jaar voor mijn werk. Maar geen haar op mijn hoofd dat een nieuwe auto zal kopen, je rijdt er de garage mee uit en hij is al de helft minder waard. We kochten weer een tweedehandsje: 80.000 km gereden en 4 jaar oud. Die nu nagenoeg stil staat, eigenlijk had mijn oude auto nog wel de corona tijd mee gekund denk ik nu stiekem… Als ik het geweten had was hij er nog geweest!
Ja kan me voorstellen dat het net even jammer is dat je dan al een andere gekocht had. Maar wel fijn dat er een betrouwbare auto klaar staat voor als alles weer op gang komt!
Onze auto is 10 jaar oud en hij heeft iets voorbij de 200 000 km. Het is een grotere auto van een goed merk en volgens manlief kan hij wel 300 000km aan. We kunnen nog 4 jaar onze straat in een LEZ-zone in, en daarna niet meer. Dus we zijn van plan om als het lukt nog 4 jaar met onze auto te rijden.
Zonder die LEZ-zone hadden we misschien wel langer met deze auto kunnen rijden.
Wat is een LEZ-zone? Op zich fijn dat het ver van tevoren bekend is dat je nog een beperkte tijd met je auto jullie zone in kunt, dan kun je mooi alvast sparen voor een andere. Maar aan de andere kant ook jammer dat het voor jou bepaald wordt dat je persé een andere auto móét aanschaffen.
LEZ = Lage Emissie Zone. Een zone waar alleen auto’s mogen komen met lage co2 en fijnstof uitstoot!
Ah bedankt voor de uitleg! Ik ben niet zo’n held met afkortingen 😉 Ik begreep idd al wel dat je het over zo’n soort zone had, maar wist niet waar de afkorting voor stond.