
Spaarbedrag auto
Spaarbedrag auto. Na geïnformeerd te hebben, weet ik nu welk bedrag ik (uiteindelijk) per maand wil gaan sparen. Dit bedrag ga ik niet meteen in juni wegzetten, dat bouw ik langzaam aan op. Want eerst moet het geld voor deze auto terug!
Spaarbedrag auto
Spaarbedrag auto. Om te beginnen zien mijn huidige banden er nog heel goed uit. Deze zullen dus nog wel langer dan 1 jaar mee gaan. Hoe lang precies is natuurlijk lastig te zeggen, dat ligt deels aan je rijstijl, deels aan hoe vaak je ze op goede druk houdt en deels aan hoeveel je rijdt en op wat voor soort wegen (zandweg of asfalt etc.).
Een setje banden kost tussen de 150 euro en 375 euro wanneer je 2e hands banden uitkiest en rond de 550 euro wanneer je een nieuwe set neemt. Dat gehoord te hebben, deed mij ertoe besluiten dat ik dan gewoon lekker een tweedehands setje neem. Een stuk goedkoper. En ook gewoon veilig. Want onveilige banden worden niet verkocht 😉 In elk geval niet bij mijn garage.
Een kleine beurt is 180 euro (ik rond trouwens alle bedragen af op 5 euro), een grote beurt rond de 280 euro en de apk kost 30 euro. Bandenwissel op opslag weet ik even niet uit mijn hoofd, ik dacht dat dat rond de 165 euro was inclusief opslag, maar dat heeft mijn moeder nog wel op een factuur staan.
Op dit moment zit er nog niks aan te komen qua extra kosten, dus dat is gunstig voor mij. De auto is altijd goed onderhouden, en er is niet gigantisch veel mee gereden, dus dat scheelt een hoop. Al met al vroeg ik de eigenaar van de garage wat hij weg zou zetten voor een auto per maand inclusief vervangen van de auto. En hij zei zo’n 300 euro per maand als je een upgrade wilt.
Upgrade
En ondanks dat ik voor nu heel erg blij en gered ben met deze auto wil ik in de toekomst zeker een upgrade. Want ik merk nu al dat de motor gewoon niet zo heel erg krachtig is waardoor hij moeite heeft met optrekken als je een heuvel op rijdt. En laat ik dat nou nét elke dag moeten doen 😉 En daarnaast merk je het ook echt heel erg als het hard waait. Dan moet je je stuur stevig vasthouden en kan je eigenlijk als je veilig wilt rijden niet rijden wat je mág rijden. En ik heb er een hekel aan om zachter te moeten rijden dan de maximum toegestane snelheid.
Daarom heb ik voor mijzelf nu al direct duidelijk dat ik ga sparen voor een upgrade. Een auto die gewoon wat steviger op de weg ligt en een krachtigere motor heeft. Zoals bijvoorbeeld de 108 van mijn moeder of de 208 (beiden Peugeot) die ik te leen had van de garage. Daardoor zit ik zelf nog een beetje te twijfelen tussen 2 bedragen, namelijk of 300 euro per maand, of 350 euro per maand.
Mijn opbouw
Ik heb besloten om per maand te kijken welk bedrag ik weg kan gaan zetten voor de auto, maar wat wel vast staat is dat dit in de eerste paar maanden (tot dat mijn moeder al haar geld terug heeft) 150 euro per maand zal zijn. Dit zodat ik haar zo snel mogelijk terug kan betalen. Dat betekend dat ik in elk geval 4 maanden lang maar 150 euro per maand zal sparen voor de auto.
Daarna wil ik het gaan opbouwen, dan moet ik ook nog veel geld bij mezelf terugzetten, dus 300 of 350 euro vind ik dan nog niet verstandig. Want dan doe ik er langer over. Daarom ga ik daarna met mijn bedrag omhoog naar 200 euro per maand. Dit zal ik in elk geval 2 maanden zo doen.
Daarna zal ik waarschijnlijk 2 maanden 250 euro gaan sparen om vervolgens 2 maanden 300 euro weg te zetten en af te sluiten met 2 maanden 350 euro sparen. En dan heb ik 12 maanden gespaard voor mijn auto.
Tussendoor zal er natuurlijk geld af gaan als ik de winterbanden koop en erop laat zetten. In mijn buurt kan het best glad zijn en zijn diverse bruggetjes waar ik overheen moet rijden en waar je gemakkelijk een glijder kunt maken, dus vind ik winterbanden wel zo veilig en noodzakelijk.
Dit is dus op dit moment mijn planning voor 1 jaar sparen op mijn auto spaarrekening, maar gaandeweg kan het zo zijn dat ik de bedragen een keer aanpas en op het laatst toch besluit om meer geld te sparen dan ik in eerste instantie gepland had. Of een keertje iets minder als dat echt moet. Maar in principe is dat niet de bedoeling en zal het eerder een hoger bedrag worden dan wat er gepland staat.
Leestip: Waar komt het autogeld vandaan?
Wat is jouw maandelijkse spaarbedrag voor onderhoud én het sparen van een nieuwe auto bij elkaar opgeteld?
Hoi Maris,
Let je wel op met die tweedehands banden. Het profiel daarop zal significant minder zijn dan nieuwe banden. Dus leuk dat het minder kost, maar je mag ze ook eerder vervangen waardoor je uiteindelijk meer geld kwijt bent ;). Altijd even het aantal mm profiel checken en afspreken!
Daarnaast, pas je ook op dat je niet in de valkuil van beter, groter, machtiger trapt? Want je auto behoefte was geboren door corona als “gemak” en “veiligheid” wat na je eerste week al is omgeslagen in een “ow ik wil wel een upgrade” potje 😉
Niet erg, absoluut niet, been there done that, and still want more! Maar wel iets om je bewust van te zijn.
Bedankt voor je waarschuwing, dat hebben ze er bij de garage ook bij gezegd, hoe goedkoper, hoe minder profiel erop zit. Dus daar ga ik zeker op letten!
Die behoefte is zeker niet pas geboren door corona. Die was er al meerdere keren geweest. Sinds vorig jaar toen ik op deze locatie begon met werken ook sterk aanwezig, maar op dat moment door de grote verbouwing zag ik geen mogelijkheid om ook echt een auto te kopen. Corona gaf nu de doorslag waardoor ik alle spaarrekeningen leggehaald heb en toch snel een auto kocht. Want nu was er haast bij omdat ik niet in het ov wilde. Er worden weinig 2e hands automaten aangeboden, maar aangezien ik bij een volgende auto niet zo’n haast zal hebben als nu komt het helemaal goed. Ik merk gewoon heel erg dat ik me niet zo veilig voel in deze auto (ik rij veel in open gebieden waar je flink wind vangt) dat is de enige reden dat ik een upgrade wil. Zeker niet omdat dingen mooier en groter moeten. Want dat hoef van mij niet zo in het leven. Dit was een gevalletjes: hij helpt me uit de brand (vooral uit de stress ook). De volgende word eentje die goed bij mijn manier van rijden past/ die goed op de weg ligt zodat ik me er helemaal veilig in voel.
Volgens mij kun je beter ook de markt wat onderzoeken, voor 6000 euro kun je veel kopen. Nu lijkt het alsof je je geld uit gegeven hebt aan een auto die net te licht is, terwijl je voor dat geld ook bij een betrouwbare garage echt ook wel auto’s hebt Die zwaarder zijn en die beter in je rijgedrag passen. Ga vast eens rondkijken – via marktplaats en dan naar garages doorklikken als je daar graag wil kopen – wat dan een bv 208 Peugeot kost en houd het financiële deel meer in eigen hand. En maak dan een proefrit. Misschien is er nog wel iemand in je kennissenkring met verstand van auto”s die je wat op weg kan helpen. Mijn man heeft er ook veel verstand van dus hij koopt altijd goedkoop maar goed. Nu snap ik dat jij wat minder risico wil lopen maar hier telt zeker meer kennis is geld besparen. Dus ga niet voor upgrade qua geld maar investeer in kennis/ weten wat prettig is. Bepaal je budget en zoek daarop..
Toegegeven; dit was een haastaankoop, want ik had heel snel een auto nodig. Automaten zijn niet zoveel beschikbaar. Maar nu heb ik een auto die me naar de plek brengt waar ik wezen moet en een volgende keer zal ik niet zo’n haast hebben met kopen en ga ik zeker goed rondkijken. Goed dat je het even benoemt! En bedankt voor je tips.
De volgende keer word het er zeker eentje die beter bij me past.
Ik leg niets aan de kant voor de auto. We hebben daar een algemene buffer voor…mijn vriend ziet me aankomen met alweer een nieuw potje hahaha. Die van mij heeft net een grote beurt en apk gehad, komt ongeveer rond de 600 uit zeiden ze toen ik hem weer kwam halen…Ja sneu geld, maar ik kan wel weer veilig en een jaar lang ( hopelijk ) goed rijden! En auto’s zijn nu eenmaal duur. Natuurlijk droom ik ook weleens weg bij een nieuwer model dan wat ik nu heb, of een grotere. Maar ik ben ook realistisch; voor mijn werk is het niet nodig, eigenlijk hebben we helemaal geen auto nodig, dus ik ben blij met mijn auto, kost niet veel per maand, omgerekend met de jaarlijkse kosten ook niet veel, het is makkelijk te dragen voor ons.
Haha sommige mensen worden idd helemaal gek van (nog) meer potjes. Fijn dat het van de buffer kan!
Is er een noodzaak om winterbanden en zomerbanden te hebben? Zelf hebben we dit niet; gewoon normale banden. We gaan er ook mee naar buitenland (niet in de winter de bergen in). Dit scheelt enorm in kosten; geen opslag, geen wissel, en ook niet 2 soorten banden die slijten.
Groet, GV
Lees dit maar eens, ja het is noodzakelijk als je écht een heel jaar veilig wilt rijden. Staat hier uitgebreid beschreven. Daarnaast zegt bv de ANWB het ook. Vanaf +7 graden heb je meer grip en rij je dus veiliger. Geen winterbanden rijden is ook een grote reden waarom er in de winter of met lichte sneeuw heel snel/ veel meer ongelukken gebeuren op de weg. 4 seizoenenbanden kunnen bv niet op tegen winterbanden. https://www.google.nl/amp/s/www.inshared.nl/slimme-tips/wanneer-winterbanden-moeten/amp
BAndenwissel? winterbanden zijn met de winters in Nederland niet echt nodig. Ik heb het nog nooit gedaan en ik rijd 40.000km per jaar. En anders kun je ook voor all season banden gaan, die kunnen het hele jaren erom blijven, hebben voordelen van winterbanden, maar zijn wel iets duurder dan normale banden, maar nog steeds goedkoper dan banden wisselen.
Mijn garage geeft aan dat winterbanden alleen nut hebben als je op wintersport gaat.
Onzin dat het in NL niet nodig is. Dan ben jij gevaarlijk bezig en geeft jouw garage verkeerde informatie. Lees dit maar eens, ja het is noodzakelijk als je écht een heel jaar veilig wilt rijden. Staat hier uitgebreid beschreven. Daarnaast zegt bv de ANWB het ook. Vanaf +7 graden heb je meer grip en rij je dus veiliger. Geen winterbanden rijden is ook een grote reden waarom er in de winter of met lichte sneeuw heel snel/ veel meer ongelukken gebeuren op de weg. 4 seizoenenbanden kunnen bv niet op tegen winterbanden. https://www.google.nl/amp/s/www.inshared.nl/slimme-tips/wanneer-winterbanden-moeten/amp
Mijn garage, ik heb een Peugeot en ben bij een Peugeot garage heeft me all weather ofwel all season banden geadviseerd en verkocht. Ze zijn iets duurder dan zomerbanden maar ook veilig bij gladheid en sneeuw.
https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/bandentests/allseasonbandentest/2018
Lees dit artikel van de anwb dan ook even: https://www.anwb.nl/auto/banden/winterbanden/waarom-winterbanden
Daarin staat dat je met all season banden 2x per jaar je rijstijl moet aanpassen en dat de combi zomer- en winterbanden toch echt de meest veilige combinatie is. Daarom ben ik daarvoor gegaan. Als je ook kijkt naar de afbeelding van de remweg zie je dat je met winterbanden een nóg kortere remweg hebt, nl 5 meter korter. Ik maak dan liever de meest veilige keuze dan dat ik een tussenoplossing zoek alleen omdat dat minder geld kost. Veiligheid staat boven kosten voor mij.
[…] Leestip: Spaarbedrag auto! […]