Tips om beter te slapen

Tips om beter te slapen. In mijn vorige artikel konden jullie lezen over de wet van de aantrekkingskracht en wat je daar allemaal mee kunt bereiken. In dit artikel geef ik jullie diverse tips om beter te kunnen slapen.

Tips om beter te slapen

Tips om beter te slapen

Bij deze geef ik jullie tips om beter te slapen. Want we kennen het allemaal wel. Wakker liggen. En het is zó vervelend! Daarom geef ik jullie vandaag een paar tips.
Zet je telefoon op de nachtstand in de avond. Ik heb ingesteld dat hij automatisch vanaf 20:00 uur ‘s avonds t/m 07:00 in de ochtend dagelijks op de nachtstand gaat. Hierdoor is het licht van je telefoon in de avond niet zo fel. Want door fel licht maak je minder melatonine aan. En als je minder melatonine aanmaakt dan kom je slechter in slaap.
Tevens helpt het dan ook om de tv uit de te zetten ‘s avonds een halfuur voordat je naar bed gaat. Ga dan ook niet op je telefoon zitten, maar leg heb bijvoorbeeld 2 a 3 uur voordat je gaat slapen aan de oplader. Zo kan je telefoon mooi alvast opladen. Door dit overdag te doen en niet in de nacht scheelt dat je namelijk heel veel stroom. Want een telefoon heeft zeker geen 7 a 8 uur nodig om op te laden en wanneer je hem ‘s nachts oplaadt is dat wel de tijd dat hij aan de stroom ligt. En dit is ook niet heel goed voor je batterij. Dus 2 tips in 1! Wat je dan wel kunt doen is nog even lekker wat schrijven, puzzelen of lezen. En met schrijven bedoel ik dan gewoon met de hand schrijven.
Want het is namelijk goed om even op te schrijven wat je de volgende dag allemaal wilt doen. Zo verdwijnt dit alvast uit je hoofd en lig je hier niet over te piekeren wanneer je wilt gaan slapen. Ook is het een goed idee om te schrijven over wat je die dag meegemaakt hebt zodat dit ook alvast uit je hoofd is. En wat je verder nog kunt opschrijven is wat je nog wilt kopen. Zo is je hoofd lekker leeg als je gaat slapen.

Maar dit is nog niet alles

Wat ook een goede tip is is geen cafeïne meer na etenstijd. Dat blijft namelijk 5 uur in je lichaam zitten en daardoor kun je dus ook wakker liggen. Je kunt dan bijvoorbeeld water drinken of kruidenthee (nee dat is echt zo vies niet! Probeer maar eens ‘slaap lekker’ thee!)
Dim het licht in de avond in de kamer. Want ook als je fel licht hebt branden in huis maak je minder melatonine aan. Zet dus gezellig die kaarsjes aan en sluit de gordijnen alvast in de zomer een uurtje voordat je naar bed gaat!
Zet ook je notificaties en je geluid uit van je telefoon als je gaat slapen, zo wordt je niet wakker gebliept wanneer je net lekker in ligt te dommelen.
Routine is ook erg belangrijk. Ga op vaste tijden slapen en sta op vaste tijden op als je werk dit toe laat. Zo leert je lichaam wat jouw ritme is waardoor je beter kunt slapen. En ook beter wakker wordt. Ook wanneer je vroeg op moet!
Lig je lang wakker in bed? Ga er dan even uit en ga wat anders doen. Anders associeert jouw lichaam het bed met wakker liggen, in plaats van met slapen.

Nog wat laatste tips om het af te leren

Ga naar bed zonder lege maag! Want als je een lege maag hebt wanneer je wilt slapen, dan kun je niet slapen omdat je teveel trek hebt.
Nog zo’n ding, moet je naar de wc? Ga dan! Want anders ga je echt niet in slaap vallen. En áls het je al lukt dan wordt je midden in de nacht als nog wakker omdat je naar de wc moet en dat wil je ook niet.
Lukt het om de een of andere reden na deze tips nog steeds niet om te slapen? Probeer jezelf dan eens voor te stellen dat je al slaapt. Voel dan hoe je oogleden zwaar worden, hoe je lichaam zich ontspant en hoe je langzaam aan weg zakt in een diepe slaap. Dan ga je vanzelf!
Lig jij vaak wakker omdat je niet kunt slapen? En wat doe je dan? Deel jouw tips met ons!

One thought on “Tips om beter te slapen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *