Betaal maar even 70 euro extra

Betaal maar even 70 euro extra

11 februari 2025 0 Door Marìs

Recent kreeg ik min of meer te horen; betaal maar even 70 euro extra. Daar werd ik natuurlijk niet zo blij van.

Betaal maar even 70 euro extra

Betaal maar even 70 euro extra

Recent kreeg ik een boodschap en dat kwam neer op; betaal maar even 70 euro extra. Vorig jaar hadden we eigenlijk 2 terugvluchten geboekt staan voor onze vakantie. Dit kwam omdat ik in eerste instantie een middagvlucht terug wilde hebben, dus die boekten we bij TUI. Alleen werd die vlucht verplaatst naar de ochtend, waardoor we uiteindelijk zowel een losse vlucht van TUI hadden staan áls de vlucht in onze pakketreis bij Sunweb.

Leestip: Waarom ik een nieuwsbrief startte!

Die vluchten waren een uur na elkaar. We hadden dit zo gedaan omdat we in 2023 de terugvlucht van Sunweb uit ons pakket konden gooien. Toen kregen we netjes ons geld terug en hadden we een fijne middagvlucht terug naar huis met TUI. Dat dachten we in 2024 weer te doen. Niet wetende dat Sunweb toen een nieuw systeem had waardoor het niet meer kon. Toen we uiteindelijk met 2 ochtendvluchten zaten opgescheept besloot ik om de vlucht van TUI te verplaatsen naar voorjaar 2025. En om dan los een heenvlucht en hotel erbij te boeken.

Daarom gingen we vlak voor onze vakantie van 2024 naar een TUI filiaal toe en daar kregen we te horen dat ze er wel een pakket van konden maken voor voorjaar 2025. Helemaal goed! Wel zo makkelijk. Voor het omboeken van de vlucht van 2024 naar 2025 moesten we 70 euro per persoon betalen. Nou prima. Beter dan je geld voor de tickets helemaal kwijt zijn.

Dit werd in het filiaal voor ons geregeld. We boekten ter plekke onze vakantie voor het voorjaar van 2025 en er moesten 2 betalingen gedaan worden. Het bedrag voor het omboeken van het vliegticket naar 2025 én nog een stukje aanbetaling van de pakketreis voor 2025. De derde ‘betaling’ was het omzetten van het betaalde bedrag voor de vliegtickets naar een aanbetaling voor de pakketreis van 2025. De mevrouw vertelde ons wat er nog aanbetaald moest worden en dat werd gelijk gedaan.

Nu heeft mevrouw hierin een fout gemaakt, want zij telde de 140 euro voor het omboeken van de vlucht erbij als aanbetaling voor onze pakketreis. Maar dat was natuurlijk helemaal niet de bedoeling. Die kosten stonden los van onze (nieuwe) pakketreis, maar dit had zij op dat moment niet door. Wij overigens ook niet, want je verwacht gewoon dat ze het goed doen.

En toen?

Vervolgens kreeg ik eind vorig jaar een hartverzakking omdat ik een bericht kreeg dat mijn vlucht geannuleerd was voor 2025. Maar ik snapte er niks van, want de vlucht stond toch echt nog gewoon als mogelijkheid om te boeken op de TUI website. Het bleek te gaan om dat ze kennelijk de vlucht eerst los geboekt hadden voor 2025. De losse vlucht hebben ze toen geannuleerd en omgezet naar het pakket. Zonder dat even te melden aan ons.

Eigenlijk was er dus niks aan de hand. Gelukkig maar! Op het moment dat wij boekten scheen er een storing te zijn in het systeem dat de kosten voor het oude ticket om moesten zetten naar de aanbetaling voor onze pakketreis van 2025. Dit werd later opgelost en daar ontving ik ook netjes bericht over van de mevrouw in kwestie.

Maar het gekke was dat er ineens een minbedrag open bleef staan van 140 euro die we zogenaamd direct moesten betalen. Ja doei! Dachten wij, wij hebben die 140 euro betaald, er hoort geen minteken voor te staan! Dus wij gingen weer terug naar datzelfde TUI filiaal om om opheldering te vragen en te melden dat het niet klopte.

Uiteindelijk bleek dit wél te kloppen. Want wat was nou het geval? De mevrouw die destijds onze boeking deed had een fout gemaakt. Zij had de 140 euro opgeteld bij het bedrag dat wij voor dat losse vliegticket betaald hadden. En dat bedrag is dus gebruikt voor (een deel van) de aanbetaling. Terwijl dat de kosten waren voor het omboeken van de vlucht. Dat bedrag had dus nooit gebruikt mogen worden voor de aanbetaling, want dat stond er los van. Mevrouw zelf was op dat moment niet aanwezig, maar een aardige collega van haar hielp ons op dat moment en dacht ook; hey, wat gek! Zij maakte een foto van het bonnetje waarop stond dat we die 140 euro betaald hadden en stuurde dat door naar de administratie om het uit te laten zoeken.

De mevrouw die de pakketreis voor ons geboekt had stuurde uiteindelijk een email om uit te leggen dat we dus maar even 140 euro meer moesten betalen (70 euro per persoon) dan wat zij ons had voorgehouden. Maar denk je dat ze excuses maakte? Nee joh!

Om een lang verhaal kort te maken; of we maar gewoon even 70 euro extra per persoon willen betalen. Daar was ik behoorlijk pissig om. Ik vond dit verre van netjes. Als je een fout maakt of gemaakt hebt, waarmee je mensen dupeert, dan kun je op zijn minst je excuses daarvoor maken. Deze mevrouw hoeft ons dus voortaan ook niet meer te ‘helpen’. Als wij nog eens op een alternatieve manier iets boeken (door bijvoorbeeld de ene vliegtuigmaatschappij heen te willen en de andere terug om maar een voorbeeld te noemen), dan doen we dat zéker niet meer bij haar. Ja we zijn mensen en mensen maken fouten, maar geeft het toe en bied je excuses aan. Dat is het minste dat je kunt doen.

Ik moet nu dus binnen 9 weken maar even ergens 70 euro extra vandaan zien te halen. Daar komt het eigenlijk op neer.

Leestip: Geef nooit op!

Heb jij weleens extra geld moeten betalen voor een reis door een fout die niet bij jou lag?

Betaal maar even 70 euro extra