Hoe stel je een e-mail lijst op

Hoe stel je een e-mail lijst op

19 februari 2025 0 Door Marìs

Vandaag vertel ik jullie; Hoe stel je een e-mail lijst op? Als je online geld wilt verdienen dan zijn er een paar dingen heel belangrijk. Daar wil ik jullie stukje bij beetje de komende tijd wat meer over gaan vertellen.

Hoe stel je een e-mail lijst op

Hoe stel je een e-mail lijst op?

Vandaag deel ik met jullie; Hoe stel je een e-mail lijst op? Wanneer je online geld wilt gaan verdienen en dat góéd wilt aanpakken, dan moet je een e-mail lijst gaan opbouwen. Maar dit telt eigenlijk niet alleen voor online geld verdienen. Als ander bedrijf kun je dit ook heel goed doen.

Leestip: Betaal maar even 70 euro extra!

Je ziet bijvoorbeeld ook bij restaurants of reisbureaus dat dit heel belangrijk is. Om jou op hun lijst te krijgen, geven ze vaak een eenmalige korting weg. Dit doen ze zodat jij je inschrijft voor hun nieuwsbrief. Zo kunnen ze je altijd wat er ook gebeurt bereiken. Je (eventuele) klanten op 1 plek bij elkaar hebben is namelijk echt een must!

Stel jij hebt een restaurant, je wilt graag klanten aantrekken, dan kun je dat het beste doen door een e-mail lijst op te bouwen. Dit kun je dus doen door eenmalig korting weg te geven. Vervolgens zijn mensen ingeschreven voor jouw nieuwsbrief en kun je ze altijd bereiken. Jouw klanten zijn zo een stuk dichterbij jou. Je kunt er dan op die manier voor zorgen dat ze naar jou toe blijven komen en van jou (blijven) kopen. Je kunt ze op de hoogte houden over alles.

Om even door te gaan en in de restaurant-termen te blijven; Stel je hebt een nieuwe menukaart, dan kun je dus aan je klanten laten weten; hey kijk mensen, we hebben een nieuwe kaart! Die mensen worden getriggerd om dan terug te komen. En wie weet heb je zelfs wel het geluk dat mensen het met elkaar gaan delen. Mensen delen graag met hun naasten de dingen die ze doen. Dus als ze bijvoorbeeld weer teruggaan naar een restaurant zeggen ze tegen hun vrienden; hey ik ga vanavond naar dat en dat restaurant toe, leuk he? Als hun vrienden dan vragen; alweer? Dan zeggen ze; ja, want ze hebben een nieuwe kaart! Waarop de anderen dan zullen zeggen; oh vandaar. En wellicht gaan die dan ook wel daar eten.

En hetzelfde geldt voor de inschrijving van de nieuwsbrief. Nederlanders zijn gek op korting en dingen gratis krijgen. Dus heb je ergens korting op gekregen door je in te schrijven voor een nieuwsbrief, dan delen ze dat graag met hun vrienden. De term korting ‘gescoord’ komt dan ook vaak voor in onze maatschappij. Sommige mensen zeggen zelfs tegen hun vrienden; als jij je nu ook inschrijft, dan kun jij ook korting krijgen! Want naast dat mensen dol zijn op korting ontvangen, zijn ze ook dol op dit delen met hun medemens.

Misschien gaat het restaurant op een gegeven moment wel verbouwen. Dan moeten ze tijdelijk sluiten. Er zijn genoeg mensen die spontaan even aan komen lopen als ze uit eten willen, dus is het handig als die mensen ook op jouw e-maillijst staan. Zo kun je dan al je klanten in 1x bereiken om te vertellen dat je gaat verbouwen en ze dus tijdelijk niet kunnen komen. Zo komen je klanten niet voor niks langs en zijn ze ook niet boos als ze ineens voor een dichte deur staan. Je kunt natuurlijk wel een briefje aan de deur hangen, maar dan ben je eigenlijk al te laat. Dan staan mensen al voor je deur.

En met een online inkomen verdienen telt dit net zo goed. Social media veranderen voortdurend hun algoritmes. Hierdoor kan het zo zijn dat jouw berichten ineens niet meer verschijnen in de tijdlijn van de mensen met wie jij in contact wilt blijven. Of er gebeurt ineens iets zoals in Amerika; Tiktok wordt verbannen. En dan? Hoe ga jij dan jouw klanten bereiken? Misschien vliegt je website ineens uit de lucht om wat voor reden dan ook. Dan kun jij een mailtje sturen en vertellen dat dit maar tijdelijk is, zodat mensen niet ineens denken dat je per direct gestopt bent met je business.

Regels

Bij het versturen van nieuwsbrieven moet je je natuurlijk wel aan de regels houden. Je mag nooit zomaar naar al je contacten een email gaan sturen. Stel ik haal emailadressen bij mijn reacties weg op deze website, dat is dus iets dat absoluut niet mag, want daar hebben de lezers geen toestemming voor gegeven. Je mag pas email adressen gebruiken, wanneer mensen zichzelf opgeven/ inschrijven. Het liefst laat je daarbij dan dus gelijk weten dat ze regelmatig jouw nieuwsbrief zullen ontvangen.

Wat dan ook verplicht is, is dat onderaan je nieuwsbrief een button staat zodat mensen zichzelf kunnen uitschrijven. Als ze jouw nieuwsbrief niet meer willen ontvangen, dan is dat hun goed recht. En zo kunnen ze zich gemakkelijk en snel uitschrijven. Er zijn verschillende bedrijven bij wie je een email lijst kunt opbouwen. De meest bekende en degene die ik zelf ook gebruik is deze. Hier kun je makkelijk en overzichtelijk je lijst bijhouden. Je ziet makkelijk hoeveel leden jouw lijst heeft. Je kunt meerdere lijsten naast elkaar hebben (want misschien heb je wel 2 verschillende restaurants). En je kunt autoresponders instellen.

Wat is een autoresponder? Dat is een e-mail die automatisch verstuurd wordt nadat mensen zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Deze wordt automatisch verstuurd op de door jou ingestelde tijd (meestal direct na inschrijving). Vervolgens kun je ook nieuwsbrieven schrijven. Deze kun je direct versturen, of inplannen. Dan worden ze bijvoorbeeld automatisch op vrijdagmiddag om 16:00 uur verstuurd. Super handig!

En precies dit ding, het hebben van een e-mail lijst is waar veel mensen de fout mee ingaan bij het hebben van een online business. Ze onderschatten het. En denken; maar ik kan iedereen toch via social media bereiken? Yep, maar niet iedereen volgt jou op 1 plek. En niet iedereen ziet elk bericht van jou. Dus via een nieuwsbrief weet je zéker dat je altijd iederéén bereikt. Op social media weet je dat nooit zeker. Mensen die geen e-mail lijst opbouwen, lopen vaak vast met het opbouwen van hun online business. Want je moet érgens klanten vandaan halen. Dit is een stap die je niet over kunt slaan als jij succesvol wilt zijn!

Dus hoe zorg je ervoor dat mensen zich inschrijven? Bouw een website (Binnenkort vertel ik jullie meer over het onderwerp online geld verdienen. Dan komt dit onderwerp aan bod!) met een formulier. In dat formulier vullen mensen hun naam en e-mailadres in. Waarom zouden ze dat doen? Omdat jij ze korting geeft! Of omdat je gratis iets weggeeft.

Dit kunnen veel dingen zijn; een gratis (zoom-)call, een e-book, korting, een mini-cursus, een masterclass, enzovoorts. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat het aansluit bij jouw business. Omdat ik mensen graag verder wil helpen om hun (online) bedrijf op te starten, ga ik dus vanaf nu meer schrijven over dit onderwerp! Zo hoop ik weer door meer mensen gevonden te worden en dus ook meer mensen te kunnen helpen! Dit soort dingen had ik zelf namelijk graag veel eerder willen weten!

Leestip: Waarom ik een nieuwsbrief startte!

Wist jij al dat het hebben van een e-mail lijst heel belangrijk is voor veel bedrijven? Heb je er al eens op deze manier over nagedacht?

Hoe stel je een e-mail lijst op